Alla inlägg den 6 december 2015

Av Emelie - 6 december 2015 19:43

Hej,

Känns som att Robert Aschberg kommer att komma med sitt tv-team, vilken dag som helst, och vi kommer att medverka i grannfejden. Autograf någon?

Jag ska börja från början. Vi hade nog bott i nya lägenhet i max 3 veckor, när det en dag älåg en lapp innanför dörren. Vecklade upp den och där står det skrivit: " Ni måste få tyst på era barn! Man springer inte inne, man skriker inte inne, man drar inte stolar mot golvet. Vänliga hälsningar förbannad granne". Jag gick ner en trappa och ringde på men ingen öppnade. Så jag satte en lapp i trapphuset att den förbannade grannen gärna fick komma och plinga på, så löser vi det tillsammans.

Under oss bor en mamma med en dotter på 19 år. Efter mycket om och men möte jag mamman i trapphuset. Jag berättare då att vi tidigare aldrig fått klagomål. Tråkigt att dem upplever oss som högljudda med mera. Mamman berättade att dottern jobbar tvåskift och hör när vi går upp kl 06 på vardagarna och kan då inte somna om när hon jobbar kväll. Min första tanke var: sov med öronproppar då. Båda två upplevde att vi gick högljudt, att en del av barnen leksaker lätt mycket ner till dem, när dem lektes med. Jag sa att vi tar till oss det hela, och ska tänka på hur vi går osv.

Efter det har jag upplevt det okej. Har säkert sagt till barnen minst 711 miljoner gånger, spring inte inne, skrik inte, dra inget mot golvet med mera. Du som förälder vet att en vissadagar faller energin ur en, och man orkar inte tjata mer. Idag var en sådan dag!

Strax efter kl 14:00 ringer det på dörren. Simon öppnar, ute i trapphuset hör jag någon som säger " kan du hämta en vuxen?" Jag möter då den 19 åriga dottern som säger " nu får det vara bra. Det har sprungits och ropats sedan kl 9:00 imorse. Ingen sovmorgon har jag fått. Nu har jag försökt att plugga till körkortet och det går inte pga allt spring. Det vibrerar i taket hos oss av allt spring". Jag tänkte nu jäklar kör jag och sa till henne " jag har flertalet gånger bara som idag, sagt till dem att sluta springa och ropa inne. Detta påpekar vi varje dag hur många gånger som helst. Då vädret är skit, har jag valt att inte gå ut med dem, därför kanske extra spring i benen. Jag ber så mycket om ursäkt att vi låter, men i sitt eget hem måste man få leva". Hon svarar då tillbaka "att det är okej att vi som barnfamilj bor här och att det är okej att låta i lagom dos, men inte så här mycket som vi gjort idag." Att det bodde ett äldre par innan oss gav oss tyvärr inga bra förutsättningar. Dels var dem bara två och sedan jobbade dem mycket och var typ aldrig hemma.

Jag bröt ihop när hon gått. Kände mig som världens sämsta förälder! Att jag inte kan hålla mina två barn under kontroll. Jag och Jonas lägger ner våra själar, i att barnen ska uppföra sig genom att inte springa inne och inte ropa. Detta ska inte få mig att gå under. Bara att resa mig på nytt, samla ny kraft att orka tjata och påpeka: spring inte inne, ropa inte, dra inte just den leksaken i golvet då det låter ner till grannarna. Fast på ett sätt vill jag bara skita i det! Fan!! Barn är barn och dem har spring i benen. Hur var 19 åringen som 7-åring? Satt hon stilla på en stol hela dagen och sedan tassade i säng? Nej tror inte det!

Jag tänker låta barnen vara barn. Låta dem springa lagom mycket inne, låta dem ropa lagom mycket inne. Om inte, kommer jag att gå under av stressen som blir att hålla barnen tysta och stila. Punkt på det!



Av Emelie - 6 december 2015 09:16

Hej,

2:a advent och julen börjar närma sig mer och mer. Börjar få lite små stress över julklapparna. Hugo har vi börjat på, men det fattas den där pricken över i:et. Simon vet vi vad vi ska köpa, bara få tummen ur och åka och handla. Mio är klar, Stelle vet jag på ett ungefär. Max och Emil är oxå klara och Ida är kvar. Jonas vet jag oxå vad jag ska handla. Sedan är det jätte svårt när folk frågar: "Vad önskar sig barnen? Är det något dem behöver?"
Det finaste i kråksången är ju att det blir jul i år igen.

Idag ska jag och barnen tillsammans med min lillasyster Hanna, svåger Daniel och syskonbarnen Stella och Mio på Pippiteater. Ska bli kul att se på teater och få göra det tillsammans med dem bästa. Blåser och regnar gör det ute, så för att fördriva tiden har jag fixat ihop lussekatter som står och jäser. Strax ska dem fixas till fina bullar och sedan kan vi fika på dem i eftermiddag. I år blir det små lussekatter, gjorde misstaget ett år och baka "normalstora" innan dem åkte in i ugnen och växte ytterligare. Dem blev STORA. Annars blir det lite tvätt, dammsugningen och det vanliga också.

Imorgon måndag och två veckor kvar med skola, fritids/dagis innan barnen går på julledigt. Jag går på julledighet den 22 december kl 17:00. Är tillbaka på jobbet igen måndag 4:e januari 2016 kl 08:00. Lyxigt men så välbehövligt.

Ha en fin andra advent!
Kram

Presentation


Emelie heter jag, mamma till världens bästa killar samt har fått världen bästa man på kroken =) Bloggar om livet hos oss.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards